maandag 7 september 2015

Beroepshouding Medici en Mediator; over het overeenkomend aspect ‘mens-zijn’.


Tijdens mijn presentatie ter afsluiting van de opleiding ‘Mediator worden’ legde ik de nadruk op de eerste twee letters van Mediator. Vanuit mijn professionele achtergrond als verpleegkundige, sociaal hulpverlener, begeleider, behandelaar oftewel Medici is het ‘Mens- zijn’ essentieel in contact met de anderen. Vaak ontmoette ik kwetsbare mensen met een eigen levensverhaal en bijkomende problematiek. Wellicht is het mens-zijn de belangrijkste vaardigheid in het contact met de medemens.
8 x MENS ZIJN
We zijn allen mens. Hoewel omgeving en verschillende manieren om op te groeien van invloed zijn op de ontwikkeling van de mens is een universele lijst van het mens-zijn  te maken, zoals bijvoorbeeld:  

- Geest, Lichaam en ziel
- Aards zijn, sterfelijk zijn
- Ervaren van emoties en gevoel
- Als kind ter wereld komen en een ontwikkeling doormaken
- Kunnen redeneren
- Cognitief vermogen
- Humor
- Menselijk contact nodig hebben

ME is MIJ
Laatst sprak ik met een oud-cliënte en zij wees mij op het volgende; ‘ik ben eerder doorverwezen, maar voelde mij niet op mijn gemak bij betreffende. Ik besefte later dat de reden gelegen was in het missen van menselijk contact. Voor mij past het als ik bij iemand mij zelf mag zijn, dat het goed voelt om emoties te tonen of een iets minder net woord mijn mond verlaat’.   Na enig nadenken werd er aan toegevoegd: ‘Een hulpverlener die niet luistert, die blijkt zich later niet aan afspraken te hebben gehouden. Een maatschappelijk werkster die niet betrokken is doet niet wat eigenlijk nodig is. En op één of andere manier voel je dat al in een eerste gesprek. Iemand die luistert, betrokken is en een professioneel mens is, die geeft vertrouwen’.


MEDICI en MEDIATOR 
Hoe belangrijk is het je werk als mens uit te voeren? Werk en degene die het uitvoert moet bij elkaar passen. Passie voor wat je doet spreekt uit meer dan woorden en handelingen. Het maakt al verschil hoe je de deur open doet voor je cliënt of klant.
Zowel Medici als Mediator – en andere vormen van hulpverlening, coaching etc.- zijn bewust van het maken van contact. De ander moet zich open stellen, moet zich kwetsbaar opstellen. De lef en moed die daarvoor nodig zijn vereisen een uitnodigende omgeving en dient zichtbaar te zijn in de beroepshouding.
Voor de medici is het nodig contact te maken, uit te nodigen om te vertellen wat er scheelt teneinde een passende behandeling voor te stellen. Voor de mediator is het eveneens van belang contact op de goede manier tot stand te laten komen. Zonder contact tussen mensen ontstaat geen verbintenis. Zonder verbintenis praat men langs elkaar heen of hoort men delen van de boodschap. Zeker in geval van conflicten en men boos, verward of verdrietig is.
Naar elkaar luisteren kan niet zonder ontstaan van intermenselijk contact. Indien de medici niet luistert naar de patiënt of de patiënt niet naar de medici heeft behandeling verminderd slagingskans.
Indien partijen niet luisteren naar elkaar of de mediator niet naar partijen volgt zeer waarschijnlijk geen oplossing die naar tevredenheid is.
Oftewel; in welke rol wij ons ook bevinden. Ons ‘mens-zijn’ is belangrijk in ieder contactmoment. De ander écht ontmoeten! Aandacht te geven aan de ander, een verbintenis aan te gaan, te luisteren en te horen wat de moeiten en zorgen van de ander zijn. Volgens Clara Pacta  start ieder gesprek daarmee. Zodat de basis gelegd wordt voor de dag erna, of dat nu lichamelijke of geestelijke problematiek betreft en bijbehorende behandeling. Of het gesprek waarmee de basis wordt gelegd te werken aan oplossingen voor geschillen en conflicten.

De populaire zin “people don’t buy what you do, but why you do it’ vind haar weerspiegeling in bovenstaand verhaal van de oud-cliënte.  Het is een deel wat zo lastig te vangen is in kernwoorden, al dan niet google gericht. Inclusief alle kennis en kunde, zichtbaar in diploma’s – ook Clara Pacta  heeft natuurlijk haar rij kwalificaties- duidt de kern hooguit bij goede benadering. 

Het is het mens-zijn wat zo typeert, wat een cliënt nodig heeft. Wat de slagingskans bepaalt!
Daarom is de eerste afspraak bij Clara Pacta  vrijblijvend, zonder kosten. U bepaald of de deur vaker voor u open gaat. Neem contact op voor dat belangrijke eerste gesprek.

                                                                                                              Carla Pathuis
                                    

                                Conflict Coach en Mediator. Coach en Kleurcounselor      
 Clara Pacta    
Industrieweg 14
9781 AC Bedum
06-14895628
Info@clarapacta.nl
www.clarapacta.nl                                

Geen opmerkingen:

Een reactie posten